Statistik fabrikken

Diskussion om klubben og generelt alt der vedrører eller omhandler Arsenal FC. Her er der lagt op til den mere seriøse debat om Arsenal FC.

Moderator: admin

Post Reply
araAFC
Arsenal Danmark medlem

Re: Statistik fabrikken

Post by araAFC » 28. Oct. 2016 1:08

Kejser wrote:
araAFC wrote:Selvom Premier Leagues hjemmeside ikke er på højde med eksempelvis NBA og andre amerikanske, når det kommer til statistik, så er de blevet betydeligt bedre. Der er dog stadigvæk et stoooooort forspring til NBA's statistik-sektion. Og det er ærgerligt.

På spillerniveau kan man i PL se 26 stats pr. spiller. I NBA er man et godt stykke over 100, og man er nok også tættere på 200 (- flere statistikker er dog ens, men der er eksempelvis forskellige for ude/hjemme, tabt/vundet osv.)

Jeg kan godt undre mig over, hvorfor PL selv ikke gør mere for dette; eventuelt i et betalt samarbejde med Opta eller en af de andre, der måske har mere detaljeret data om nødvendigt.
Det kræver vitterligt ikke specielt meget arbejde, når man først har sat det op én gang, og statistikkerne med lidt mere information er sjældent voldsomt avancerede. Og når de allerede har gjort lidt mere end tidligere, hvorfor så ikke gå hele vejen?

Efterspørgslen er det nok ikke for alvor (endnu). Og det er nok bare svært at forstå, når man kan få fornøjelse af at skrive ting som: "for !j = 1 to !n" osv.
Opta is proud to be Official Media Data Partner of the Premier League for the 2016/2017 Season.
This partnership means we can offer live, uniquely detailed Premier League data to a variety of different sectors.

Fra opta/premierleague's forside ;)
Det var satans :D

Så burde de sgu stramme op for de har utvivlsomt den data, der skal til. Det kunne være fedt, hvis man i det mindste selv kunne få lov til at lege lidt med tallene. Man kan jo groft sagt kun se relativt simple måldata, afleveringsdata og tacklinger.
Det kan selvfølgelig være, at det så småt kommer. Men der kunne jo så let tilføjes elementer som, hvordan der afleveres mere specifikt eksempelvis; er det tilbage, er det frem. Det er heller ikke uvæsentlig hvor på banen, der er lavet interceptions. Det er nok for meget at forlange, men flere klubber med avanceret scouting skulle også have data over eksempelvis højintensive løb, og det er jo også ganske relevant, hvis man eksempelvis skal vurdere Coquelins spil sammenlignet med Kantés. Opta kunne godt være et af de firmaer, der rent faktisk har den slags data.
Det kunne også være interessant at kunne sammenligne som minimum halvlege, men også flere perioder i en kamp; er der nogle spillere, der er ved at blive gamle? Laver nogle spillere generelt flere fejl mellem 80-90. minut.

Analyserne efter kampen kunne måske også blive bedre i så fald, så man ikke blot skal se dem bruge en touchskærm til at tegne streger alene fordi de kan.

Men der vil for hvert år komme mere og mere, og selvom mange (traditionalister) ofte er imod statistik, så kan det hvis det anvendes korrekt give et rigtig fedt element til sporten. Det kræver selvfølgelig, at man er villig til at videre end bare mål, assists og afleveringer. Det synes jeg desværre ikke Opta tilbyder her, men de skal naturligvis også stadigvæk kunne sælges deres produkt til klubber osv.
For omkostningen ved det enorme videoarbejde bag en fuld dækning af Premier League er helt sikkert ikke uvæsentlig.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 28. Oct. 2016 19:58

Fra Twitter:

Orbinho (@Orbinho)
25/10/2016 14.52
#Novemberiscoming

Arsenal points/game Wenger era
Mar 2.18
Sept 2.14
Oct 2.14
Apr 2.09
Dec 1.99
Feb 1.97
May 1.95
Jan 1.89
Aug 1.88
Nov 1.59

Alansmith
Arsenal Danmark medlem

Post by Alansmith » 29. Oct. 2016 8:12

Mr. Wenger wrote:Fra Twitter:

Orbinho (@Orbinho)
25/10/2016 14.52
#Novemberiscoming

Mar 2.18
Sept 2.14
Oct 2.14
Apr 2.09
Dec 1.99
Feb 1.97
May 1.95
Jan 1.89
Aug 1.88
Nov 1.59
Det er godt nok en overraskende statistik, at forskellene er så systematiske. Hvad kan forklaringen på vores dårligere pointhøst i november være?

Edit: jeg kan umiddelbart komme på følgende medvirkende forklaringer:
* at topklubberne generelt tilgodeses i starten af programmet med lettere kampe
* at vores skader begynder at komme i det sene efterår, fordi vi roterer for lidt
* at vores efterårsprogram med kampe i fire turneringer belaster fysisk og mentalt
* at vi i marts og april typisk har færre kampe, fordi vi kun er med i to turneringer
Klik for at tjekke ventetiden: Farvel Arsene Wenger

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 29. Oct. 2016 13:14

Alansmith wrote:

Orbinho (@Orbinho)
25/10/2016 14.52
#Novemberiscoming

Mar 2.18
Sept 2.14
Oct 2.14
Apr 2.09
Dec 1.99
Feb 1.97
May 1.95
Jan 1.89
Aug 1.88
Nov 1.59
Det er godt nok en overraskende statistik, at forskellene er så systematiske. Hvad kan forklaringen på vores dårligere pointhøst i november være?

* at vores skader begynder at komme i det sene efterår, fordi vi roterer for lidt
* at vores efterårsprogram med kampe i fire turneringer belaster fysisk og mentalt
* at vi i marts og april typisk har færre kampe, fordi vi kun er med i to turneringer
Der er sikkert flere årsager, men jeg tror at den manglende villighed til rotation er en stor del af svaret. Jeg har ikke set en tilsvarende statistik for skader, men det er mit indtryk at Arsenal ofte har relativt mange skader og/eller overbelastede spillere i november-februar, hvilket giver en meget ujævn præstationskurve hvert år.

Alansmith
Arsenal Danmark medlem

Post by Alansmith » 29. Oct. 2016 13:16

Mr. Wenger wrote:
Alansmith wrote:

Orbinho (@Orbinho)
25/10/2016 14.52
#Novemberiscoming

Mar 2.18
Sept 2.14
Oct 2.14
Apr 2.09
Dec 1.99
Feb 1.97
May 1.95
Jan 1.89
Aug 1.88
Nov 1.59

Der er sikkert flere årsager, men jeg tror at den manglende villighed til rotation er en stor del af svaret. Jeg har ikke set en tilsvarende statistik for skader, men det er mit indtryk at Arsenal ofte har relativt mange skader og/eller overbelastede spillere i november-februar, hvilket giver en meget ujævn præstationskurve hvert år.
Ja, kombinationen af mange kampe og manglende rotation er giftig.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 30. Oct. 2016 11:43

Det er - stort set - kun november, der springer i øjnene. Det undrer mig. De øvrige måneder er relativt ens: omkring 2 plus/minus 0,1, hvor I også er inde på faktorer, der kan forklare, hvorfor pointhøsten sidst på sæsonen er bedre.

Men at november er så meget dårligere - det overrasker mig.
Hvis jeg skal komme med et input, som I ikke har nævnt, så er det, at det reelt er i november CL-puljerne bliver afgjort. Det betyder, at man kan blive nødt til at fokusere mere på CL end PL i november, hvilket kan give en nedgang pointmæssigt i PL.
Man kunne grave i ovenstående ved at kigge på de forskellige sæsoner, og derefter inddele efter antal point i CL inden november. Hvis der er sammenhæng mellem få CL-point inden november giver få PL-point i november - og vive versa. Ja, så kunne jeg sagtens forestille mig, at det kunne være forklaringen.

Skader er selvfølgelig en anden oplagt forklaring, der helt sikkert også har sin gang.

Det kunne være sjovt at se lignende statistik for andre PL-tophold.

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 3. Nov. 2016 9:22

Image

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 3. Nov. 2016 20:17

Hold op, en kammerat der holder den ajour.

Kan vi evt. få den smidt ind på Alansmiths liste med brugbare links?

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 4. Nov. 2016 11:35

araAFC wrote:

Det er rimelig hardcore :D
Image

Alansmith
Arsenal Danmark medlem

Post by Alansmith » 5. Nov. 2016 9:17

Blastino wrote:
araAFC wrote:

Det er rimelig hardcore :D
Jeg tror, at Reddit selv råder over opta-data og programmørkompetencer, da der fra tid til anden lægges opgørelser med nye vinkler på Reddits side.

Jeg kunne godt tænke mig at se en stat over, hvor ofte de enkelte offensive midtbanespillere i PL løber ind i straffesparksfeltet. Min opfattelse er, at det er en af de afgørende problemer vi har - at vores spillere ikke kommer med ind i feltet. Jeg tror også, at det er den helt store forskel i Walcotts spil denne sæson.

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 5. Nov. 2016 12:27

Alansmith wrote: Jeg kunne godt tænke mig at se en stat over, hvor ofte de enkelte offensive midtbanespillere i PL løber ind i straffesparksfeltet. Min opfattelse er, at det er en af de afgørende problemer vi har - at vores spillere ikke kommer med ind i feltet. Jeg tror også, at det er den helt store forskel i Walcotts spil denne sæson.
Det ville faktisk være spændende at se stats hos de forskellige hold omkring dét emne. Godt tænkt, AS! Jeg tror nemlig du har ret. Da Ramsey var bedst, der løb han altid ind i feltet. Det samme gælder Walcott. Özil begyndte på det allerede i sidste sæson og det nyder vi godt af nu!
Image

AndersArsenal
Arsenal Danmark medlem

Post by AndersArsenal » 5. Nov. 2016 14:10

Efter de rustne kampe i starten, har jeg fået indtrykket af, at vores offensive spillere er blevet bedre til at komme i feltet. En mand som Özil har virkelig lagt det på i sit spil, men er enig i, at det kunne være interessant at se nærmere på.
Image

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 5. Nov. 2016 22:25

Blastino wrote:
Alansmith wrote: Jeg kunne godt tænke mig at se en stat over, hvor ofte de enkelte offensive midtbanespillere i PL løber ind i straffesparksfeltet. Min opfattelse er, at det er en af de afgørende problemer vi har - at vores spillere ikke kommer med ind i feltet. Jeg tror også, at det er den helt store forskel i Walcotts spil denne sæson.
Det ville faktisk være spændende at se stats hos de forskellige hold omkring dét emne. Godt tænkt, AS! Jeg tror nemlig du har ret. Da Ramsey var bedst, der løb han altid ind i feltet. Det samme gælder Walcott. Özil begyndte på det allerede i sidste sæson og det nyder vi godt af nu!
Det er imo et stat, der er noget nær umuligt at lave noget rigtig brugbart på, for det handler omtrent 20 % om frekvensen af løb, og 80 % af kvaliteten af disse løb, og herunder især timingen. Hvis timingen er ordentlig, så behøver du ikke lave mere end et par af de løb ind i feltet per kamp, for at score i hver anden eller tredje kamp. Og ligeledes er det en af den slags ting, som man skal være på stadion for at kunne se.
"Arsene Wenger, we want you to stay" - Burnley- og Leicesterfans.

Alansmith
Arsenal Danmark medlem

Post by Alansmith » 5. Nov. 2016 23:43

Kejser wrote:
Blastino wrote:
Det er imo et stat, der er noget nær umuligt at lave noget rigtig brugbart på, for det handler omtrent 20 % om frekvensen af løb, og 80 % af kvaliteten af disse løb, og herunder især timingen. Hvis timingen er ordentlig, så behøver du ikke lave mere end et par af de løb ind i feltet per kamp, for at score i hver anden eller tredje kamp. Og ligeledes er det en af den slags ting, som man skal være på stadion for at kunne se.
Ah, her er jeg for en gang skyld uenig med dig. Det er ret afgørende for både holdets og egen præstation, om man er tilstedeværende i feltet, da 85-90 pct. Af målene bliver scoret herfra.

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 16. Nov. 2016 14:22

Det er satme en vigtig kamp vi har mod United d 19.

Toppen er tæt og dyrbare pointtab mod de andre tophold kan blive katastrofalt..

Heldigvis får vi scoret en del mål. 24 stk. efter 11 kampe. Til sammenligning har vores naboer kun lavet 15 stk efter 16 kampe og United kun 16 stk. så vi er blevet mere effektive end længe set.

Statistikken siger at for hver 5,1 chance så scorer vi. Det er efter 11 kampe spillet den bedste statistik i ligaen. Nummer 2 på denne liste er' Chelsea som scorer for hver 5,7 chance de producerer.

Ser man på hvor mange chancer vi skaber, er det dog gået tilbage, i forhold til tallene fra sidste år:

Sæson: 15 16
Flest afslutninger: 4th 7th
Flest skud på mål: 2nd 8th
Flest chancer: 4th 8th

Vi mangler tydeligvis Santi til at skabe chancer for os og vi skal altså finde kreativiteten, og det flydende angrebsspil frem omkring modstanderens felt og holde nullet bagtil, hvis vi for alvor skal rykke frem i tabellen..
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Post Reply