Taktik, formationer og spillestil

Diskussion om klubben og generelt alt der vedrører eller omhandler Arsenal FC. Her er der lagt op til den mere seriøse debat om Arsenal FC.

Moderator: admin

peterdebel
Normal Bruger

Re: Taktik, formationer og spillestil

Post by peterdebel » 7. May. 2017 23:45

Det ser ud til Wenger prøver en 3 mands bagkæde i de resterende kampe og mod United i formationen, 3-4-3, gav det pote:

-Ox kan gå mere med frem fra højrekanten, og ikke mindst har han energien til at tage gode løb på kanten.
-Ramsey kommer igen i positioner hvor han kan skyde på mål. Positionen han spiller i det nye system ser ud til at give ham en mere fri rolle.
-Granit er aldrig bange for at skyde fra distancen, og havde flest boldberøringer af alle i kampen, og samspillet med Özil fungerede fint.
(70 ud af Granits 74 afleveringer fandt en medspiller)
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Friendly Fire
Normal Bruger

Post by Friendly Fire » 8. Jul. 2017 0:53

Er ikke den store fan af 343 med vores nuværende trup.
Passer ikke ind:
Monreal i overskud og ikke offensiv nok
Øzil fungerer ikke på kanten. SKAL være central 10er.
Bellerin i overskud med mindre ox spiller centralt.

Mit grundigt overvejede bud bliver en 352. Her er slet ikke plads til en iwobi type.

Naturligt meget offensive backs.
Ox er super dynamisk.
Xhaka kan ikke agere alene som skraldemand.
Ozil som 10er
Sanchez trives deroppe
Lacazette som naturlig makker til den lille troldmand.

................................Cech

...............mustafi Kos monreal/ny....

Bellerin ox xhaka kolasinac

Ozil

Lacazette sanchez

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 8. Jul. 2017 17:44

Friendly Fire wrote:Er ikke den store fan af 343 med vores nuværende trup.
Passer ikke ind:
Monreal i overskud og ikke offensiv nok
Øzil fungerer ikke på kanten. SKAL være central 10er.
Bellerin i overskud med mindre ox spiller centralt.

Mit grundigt overvejede bud bliver en 352. Her er slet ikke plads til en iwobi type.

Naturligt meget offensive backs.
Ox er super dynamisk.
Xhaka kan ikke agere alene som skraldemand.
Ozil som 10er
Sanchez trives deroppe
Lacazette som naturlig makker til den lille troldmand.

................................Cech

...............mustafi Kos monreal/ny....

Bellerin ox xhaka kolasinac

Ozil

Lacazette sanchez
Så det er samme opstilling som sidste del af forrige sæson, bortset fra ox fremfor Ramsey centralt og selvfølgelig med de nye indkøb.
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

Friendly Fire
Normal Bruger

Post by Friendly Fire » 8. Jul. 2017 19:37

Det er det så ikke.
Ozil røg ud på kanten med sanchez i den anden side.
Welbech eller giroud fremme.

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 8. Jul. 2017 20:45

Friendly Fire wrote:Det er det så ikke.
Ozil røg ud på kanten med sanchez i den anden side.
Welbech eller giroud fremme.
Både Ozil og Sanchez spillede med frie offensive roller og netop ikke på kanten, derfor Walcott ikke fungerede i opstillingen. Mens Iwobi gjorde det godt når han kom ind.
Det var på papiret mere ala dette som var sidste opstilling. Du vil forsøge at tvinge Sanchez længere frem, men han vandrer rundt og har ikke den taktiske disciplin til at forblive i en zone.
______M
___F__F__F___
WB________WB
___CM__CM___
__OM____OM__
_______A______
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 19. Jul. 2017 20:45

Efter vores Preseasonkamp mod Bayern München i Shanghai, hvor vi var på hælene en stor del af kampen, ser det ud til at Özil fungerer bedst lige bag Lacazette og ikke så godt hvis han bliver presset ud mod fløjen. Vores højrefløj og højre back lå alt for langt fra hinanden, og det udnyttede Bayern til fulde..Wenger skiftede tilbage til 4 mands bagkæde i pausen og det hjalp til at holde Bayern fra store chancer.

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 1. Sep. 2017 20:13

Taktisk stå vi mellem: 3-4-3, 4-2-3-1 eller 4-4-2.

@Esben skriver så fint: 3-4-3 dur ikke simpelthen ikke dur til den her trup - især når man ser på forsvaret.
Både midterforsvaret og højre WB ser simpelthen så vanvittigt tyndt ud, både mht. kvantitet og kvalitet. 4-4-2 giver rigtig god mening, med den nuværende trup. 4-2-3-1 ville også give mening, men 3-4-3'eren ser jeg simpelthen ikke fungerer som den primære opstilling.

AWG
Normal Bruger

Post by AWG » 3. Sep. 2017 22:59

jeg er tilhænger af en 4-4-2 med Lacazette og Giroud, om det så er med kanter eller en diamant på midten. Men en 4-2-3-1 med lacazette på kanten og Giroud på toppen kunne også være spændende.

Fedder
Arsenal Danmark medlem

Post by Fedder » 4. Sep. 2017 18:35

AWG wrote:
3. Sep. 2017 22:59
jeg er tilhænger af en 4-4-2 med Lacazette og Giroud, om det så er med kanter eller en diamant på midten. Men en 4-2-3-1 med lacazette på kanten og Giroud på toppen kunne også være spændende.
Jeg er også ude i at vi skal spille en form for 4-4-2 igen.
Jeg var ellers glad for 3-5-2, men når vi ikke har forstærket os i bagkæden og på den central midt, så må vi justere ind efter det.
Jeg mener at vi skal spille den med en diamant på midten. Så længe at Ramsey er i start 11'eren, så bliver vi nødt til at stille med en DMC (Coq) til at hjælpe forsvaret.
Og desuden så har vi ingen virkelig dygtige kantspillere (Vil gerne bruge Alexis på toppen), og så kan vi samtidig spille med Ozil lige bagved de 2 angribere. Så har vi Giroud, Lacazette og Alexis til at slås om de 2 pladser på toppen.

madsl
Arsenal Danmark medlem

Post by madsl » 5. Sep. 2017 13:47

Om vi stiller med en 352, 541, 442 eller 154 tror jeg egentlig ikke betyder det store. Det væsentligste er de enkelte spillere, og hvad deres instruktioner er.

Her er først et billede af hvad jeg vil mene er vores nuværende formation/start-11'er med alle mand fit (Cazorla er den eneste der helt er udelukket).
Image
Ainsley Maitland-Niles, Jeff Reine-Adelaide og måske Reiss Nelson eller andre af de unge spillere kan måske også få en mindre rolle, men det vil primært være ovenstående 23 spillere der sammen med Wenger skal forsøge at redde den her sæson...
Der hvor jeg forventer størst rotation fra Wengers side, er i angrebet, hvor han jo er glad for at give Welbeck spilletid. Dette vil enten være på bekostning af Lacazette (hvilket jeg ikke forstår) eller ved at bænke Alexis, da det er meget uvist om han er interesseret i at spille...
Skulle Alexis ryge helt af holdet, håber jeg, at det betyder et comeback til Giroud enten som en del af et 2-mands angreb sammen med Lacazette, eller med Lacazette i en rolle som en slags fløj.

Det er lidt uklart, hvem Wenger foretrækker til de 5 bagerste pladser, og jeg vil umiddelbart vurdere at det kun er Koscielny og Bellerin der er sikre startere.

3/5 eller 2/4 i bagkæden!?
Formationen med 3 midterforsvarere var måske med til at stabilisere holdet i slutningen af sidste sæson, men i de 3 første kampe i denne sæson, har holdet igen spillet for naivt og offensivt, så boldtab er blevet hårdt straffet af modstanderne.
Hvis ikke der bliver rettet op på dette i de kommende kampe, er jeg sikker på at vi går tilbage til et 4-mands forsvar i håb om at det kan hjælpe.

Coquelin bliver blandt mange sofamanagers regnet for at være for teknisk dårlig til Arsenals start-11'er, men jeg tror, at det vil være nødvendigt at bringe ham i spil igen. Vel at mærke i en rolle som han havde da han fik sit overraskende gennembrud på holdet for godt 3 år siden. En skraldemand der tager sig af det upolérede grimme arbejde, og overlader det opbyggende og kreative offensive spil.
En mulig start-11'er kunne så være følgende:
Image
Hvis vi går tilbage til 4-mands forsvar, vil det nok kræve større rotation på midtbanen, hvilket vil kræve at de unge spillere (nævnt tidligere) får en lidt større rolle, med mindre nogle af vores forholdsvis mange forsvarsspillere pludselig bliver brugt på midtbanen... :roll:
Midtbane og angreb vil kunne varieres lidt hvor, Alexis, Welbeck og Walcott sikkert vil blive brugt som en slags fløjspillere, hvis vi ikke holder os til den smalle midtbane, som jeg har valgt på ovenstående opstilling.

Forsvaret skal selvfølgelig fungere, men derudover, vil de bærende elementer på holdet, i min optik, være Coquelin (oprydder) og Özil (kreatør). De øvrige midtbanespillere og angribere kan udskiftes og justeres i forhold til den enkelte kamp(s forløb). F.eks. kan enten Ramsey eller Xhaka udskiftes med en spiller der kan spille fløj eller angriber.

Hovedsagen er at holdet igen får lært at forsvare sig (specielt mod kontraangreb). Det er jo ganske simpelt - hvis man ikke lukker mål ind, så taber man i hvert fald ikke, og derefter kan man måske også være heldig at vinde ind i mellem. ;-)
Gider stadig ikke at høre på alt det negative pis!!

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 18. Sep. 2017 8:21

Godt indlæg madsl.

Vi får 1-1 på Stamford Bridge mod øjeblikkets tophold, efter vi har reddet stormen af i starten og det er endda uden Özil (lille knæproblem)/Alexis (brug for hvile Ifg. Wenger) på banen.

Vores midtbane bestod af Granit-Ramsey med
Iwobi og Welbeck som yderfløje som pressede Chelsea til at spille flere bolde over fløjene fordi Granit/Ramsey hjælp med at gøre midtbanen bred, så Chelsea ikke kom den vej igennem.

Nu skal Bellerin bare bare tilbage i den 4 mands bagkæde vi savner (Det var han også tildels under kampen mod Chelsea), så der kan komme mere styr på forsvaret hvor Iwobi trak længere ud som nærmest fløjspiller og Danny lå på siden eller lige bag vores angriber Lacazette.

Begge spillere ydede en disciplineret indsats for holdet, så umiddelbart savnede jeg ikke Özil eller Alexis Sanchez i starten af kampen da stormen skulle riddes af

Vores hold:

Image

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 26. Sep. 2017 22:49

Tillader mig at paste Don Kanarges gode indlæg fra Post match mod WBA hjemme, ind i den rigtige tråd så det ikke drukner:

Fordele ved 3-4-3;
+ Den får det bedste frem i Monreal som LCB. Han er stille og roligt ved at blive omskolet til CB, men er der ikke helt endnu som CB i en 4-backkæde. Især ikke mod de fysisk stærkere modstandere. Det kunne dog være spændende at se Monreal og Kolasinac udgøre venstre forsvarsside en en 4-backkæde snart. Sidst Monreal var inde på CB, var i mangel på bedre. Der er sket en del siden og han har spillet utrolig stabilt længe.
+ Mustafi er vores bedste CB med bolden. Når han ligger centralt, kan vi hurtigere spille på 3.mand og spille gennem kæderne. Vi laver færre opspilsfejl, når Mustafi spiller CCB.
+ Vi får mulighed for at rykke to af PL's bedste wingbacks med langt frem, ofte, uden at det efterlader os ude af balance.
+ Frihed til Özil og Sanchcez. Vi har ingen reelle kantspillere udover Walcott, så hvorfor spille med to kanter i 4-1-2-3? 3-4-3 giver Özil og Sanchez kreativ frihed til at søge ind i banen fra deres postitioner.

Ulemper ved 3-4-3;
- Elneny får ikke spilletid, fordi Wenger sværger til Xhaka og Ramsey. Coquelin passer ikke så godt ind som 8'er. Iwobi passer ikke ind som 8'er.
- Sanchez' (og til dels Özil's) manglende defensive arbejde koster endnu mere
- Giroud og Lacazette har sværere ved at være på banen på samme tid.
- Ramseys dybe løb er værdifulde offensivt, men koster lettere defensivt.
- Afstemningen mellem de 3 CB's har set skidt ud, når enten Mustafi eller Mertesacker ikke har spillet.

Jeg tror ikke, der er en perfekt løsning. Jeg hælder dog til, at vi snart prøver en 4-backkæde af. At Elneny krediteres sine gode præstationer og får mere spilletid centralt. Gerne på bekostning af Xhaka, der har været under niveau nogle kampe nu. Wilshere skal ligeledes have nogle minutter centralt efter gode indhop. Dertil synes jeg, det er på høje tid, vi får testet Giroud og Lacazette på samme tid.

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 31. Jan. 2018 13:48

Med købet af Aubameyang og Miki ser vores hold således ud:

Cech
Bellerin Mustafi Monreal
Kolasinac Jack/Ramsey Granit Miki
Özil
Aubameyang Lacazette

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 31. Jan. 2018 18:00

peterdebel wrote:
31. Jan. 2018 13:48

Cech
Bellerin Mustafi Monreal
Özil
Aubameyang Lacazette
Hvad er det her?
"Arsene Wenger, we want you to stay" - Burnley- og Leicesterfans.

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 31. Jan. 2018 18:09

Kejser wrote:
31. Jan. 2018 18:00
peterdebel wrote:
31. Jan. 2018 13:48

Cech
Bellerin Mustafi Monreal
Özil
Aubameyang Lacazette
Hvad er det her?
Hvad mener du?

Post Reply