Trupsammensætning 2015/16

Debat om transferrygter til og fra Arsenal, samt jeres evt. egne transfer forslag.

Transfers andre klubber i mellem henvises til Generelt om fodbold

Moderator: admin

Mr. Wenger
Normal Bruger

Trupsammensætning 2015/16

Post by Mr. Wenger » 31. May. 2015 17:09

Efter at FA Cup-finalen er overstået med succes kan der nu ses frem mod næste sæson. Transferrygterne svirrer i mere eller mindre troværdige medier og drømmene om en mestertrup tager form. Derfor ønsker jeg endnu en gang en tråd, der samler overblikket over truppens sammensætning med henblik på den nye sæson. Trupoversigten vil derfor løbende blive opdateret når transfers er officelle på Arsenal.com.

Udgangspunktet er at ca. 24 spillere i førsteholdstruppen alle har et niveau hvor de kan starte i en PL-kamp på et godt niveau. Men for at have en stærk og balanceret trup skal spillerne være i forskellige faser i deres udvikling, så enkelte af spillerne kan være unge relativt uerfarne med højt potentiale, mens andre spillere kan være ældre spillere med stor international erfaring. Derudover skal truppen også indeholde forskellige kvaliteter for at kunne være taktisk fleksible til de mange forskellige modstandere holdet skal møde igennem en hel sæson.

Jeg har i nedenstående gennemgang taget udgangspunkt i førsteholdstruppen fra Arsenal.com. Der vil ikke blive diskturet konkrete navne ift. transferindkøb i mit oplæg, da det handler om hvilke spilletyper, der er størst behov for ift. de nuværende spillere i truppen. Konkrete transferønskerne bør primært diskuteres i de andre tråde.

Positionerne er inddelt efter 4-3-3-systemet. Det giver 4 kategorier (jeg har denne gang ikke delt angribere op i wings og spidsangriber).

Derudover har jeg tilføjet min forventede truprolle til hver enkelt spiller:
• Startopstilling: Forventes at starte mindst 30 kampe i sæsonen
• Rotation: Forventes at starte 15-29 kampe i sæsonen
• Reserve: Forventes at starte max 14 kampe i sæsonen

Keepere i 2015/16: (2 seniorspillere)
• Petr Cech - Startopstillingen
• David Ospina - Reserve

Efter en skadesplaget begyndelse har Ospina overhalet Szczêsny. Der er forskellig meninger om Ospinas kvalitet, men det er min holdning at denne position er truppens svageste. Jeg håber derfor at der bliver hentet en ny erfaren keeper, der kan overtage No. 1-trøjen fra sæsonstart. Det kan passende ske ved at Szczêsny bliver solgt, da han har fået flere chancer for at bevise sit værd uden at være overbevisende i en længere periode.

Forsvarsspillere i 2015/16: (8 seniorspillere)
• Laurent Koscielny - Startopstillingen
• Per Mertesacker - Startopstillingen
• Hector Bellerin - Startopstillingen
• Nacho Monreal - Startopstillingen
• Gabriel Paulista - Rotation
• Kieran Gibbs - Rotation
• Mathieu Debuchy - Rotation
• Calum Chambers – Reserve

Forsvaret indeholder en god blanding af rutine og talent, samt forskellige styrker. Der er samtidig en god konkurrence, så umiddelbart ser jeg ikke behov for ændringer udover at hjemvendte Carl Jenkinson bør sælges.

Centrale midtbanespillere i 2015/16: (8 seniorspillere)
• Mesut Özil - Startopstillingen
• Francis Coquelin - Startopstillingen
• Santi Cazorla - Startopstillingen
• Aaron Ramsey – Startopstillingen/Rotation
• Jack Wilshere - Rotation
• Mikel Arteta – Reserve
• Tomas Rosicky - Reserve
• Mathieu Flamini – Reserve

Mange ting har ændret sig på den centrale midtbane i løbet af sæsonen. Özil er blevet stærkere og mere stabil, mens Cazorla og Coq er blevet en stærk central akse. Cazorlas udvikling fra kant til CM er lidt overraskende, men det er ingenting ift. Coquelins udvikling. Han har i mine øjne haft en outstanding halvsæson med utroligt mange kampe på højt niveau. Men det vigtigste er at hans dårligste kampe har været på et godkendt niveau, hvilket har givet en driftsikker central akse på holdet. Hvis alle spillere er til rådighed er der ikke noget behov for flere spillere på denne position. Men da flere spillere har en dårlig skadeshistorik ønsker jeg en ny spiller på DM/CM positionen, fordi jeg ikke ønsker at Arteta, Flamini eller Diaby fortsætter i klubben. Denne spiller skal kunne konkurrer med Coq om DM-pladsen, men skal også kunne spille ved siden af ham til de kampe, hvor der er behov for en defensiv stærk akse.

Angribere i 2015/16: (6 seniorspillere)
• Alexis Sanchez - Startopstillingen
• Olivier Giroud - Startopstillingen
• Theo Walcott - Startopstillingen/Rotation
• Alex Oxlade-Chamberlain - Rotation
• Danny Welbeck – Rotation
• Joel Campbell - Reserve

Efter ankomsten af Welbeck og Sanchez ser jeg ikke noget akut behov for forstærkning på de forreste pladser, da truppen indeholder både kvalitet, bredde og forskellige kompetencer blandt angriberne. Det kan dog ændre sig hvis klubben ikke bliver enig med Walcott om en ny kontrakt, eller at en top 5-angriber bliver tilgængelig. Men ellers handler det om at få solgt Podolski, Sanogo, Miyaichi og muligvis Campbell. Hvis sidstnævnte bliver solgt kan der købes en ny angriber, men det afhænger af Wengers vurdering af Gnabry og Akpom, der kan være parate til at kæmpe om fast spilletid.

Pt. består førsteholdstruppen af 24 seniorspillere.

Tilgange: (1)
• Petr Cech (29/6 - købt fra Chelsea FC)

Afgange: (10)
• Abou Diaby (10/6 - kontrakt ikke forlænget)
• Ryo Miyaichi (10/6 - kontrakt ikke forlænget)
• Lukas Podolski (4/7 - solgt til Galatasaray)
• Carl Jenkinson (14/7 - udlejet til West Ham United indtil juni 2016)
• Yaya Sanogo (17/7 - udlejet til Ajax Amsterdam indtil juni 2016)
• Wojciech Szczêsny (29/7 - udlejet til AS Roma indtil juni 2016)
• Isaac Hayden (31/7 - udlejet til Hull City indtil juni 2016)
• Chuba Akpom (4/8 - udlejet til Hull City indtil juni 2016)
• Serge Gnabry (7/8 - udlejet til West Bromwich Albion indtil juni 2016)
• Emiliano Martinez (11/8 - udlejet til Wolverhampton indtil juni 2016)

Hvis transfervinduet forløber som jeg håber afhændes 9 spillere og 2 nye spillere købes. Det giver 23 seniorspillere + 5 talenter, hvoraf især Gnabry og Akpom kan være parat til et gennembrud. Det er dog overvejende sandsynligt, at der kommer en større transferaktivitet end de oplagte handler, da nogle spillere bevidst vil søge andre udfordringer af forskellige årsager mens andre spillere kan blive solgt for at få transferkabalen til at gå op. Jeg forudser derfor 4-5 indkøb og 10 spillere, der forlader truppen. Derudover kan der blive indlemmet et par talenter i truppen for at vænne dem til træningsniveauet og –miljøet.

I alt er det en relativ beskeden ønskeseddel som jeg har til klubben denne gang. Truppen har en god sammensætning af kompetencer og spillere i forskellige udviklingsfaser, så fremtiden ser lys ud. Men Arsenal er en af Europas største klubber, så vi kan med rette forvente at resultaterne forbedres, da udgangspunktet har været lavt. Med et godt transfervindue føler jeg dog at næste sæson kan blive meget interessant.
Last edited by Mr. Wenger on 12. Aug. 2015 11:09, edited 15 times in total.

peterdebel
Normal Bruger

Re: Trupsammensætning 2015/16

Post by peterdebel » 31. May. 2015 19:20

Teksten i parantesen er dine egne mening/observationer går jeg ud fra.

Syntes debatten har kørt i 2 andre tråde, (Dér har jeg allerede givet min mening :wink: ) men vi kan selvfølgelig altid godt tage den igen..så andre kan byde ind :)
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 31. May. 2015 20:33

peterdebel wrote:Teksten i parantesen er dine egne mening/observationer går jeg ud fra.

Syntes debatten har kørt i 2 andre tråde, (Dér har jeg allerede givet min mening :wink: ) men vi kan selvfølgelig altid godt tage den igen..så andre kan byde ind :)
Ja, jeg har også bemærket at der har været lignende diskussioner i andre tråde. Men formålet med denne tråd er at have et overblik over truppen (der løbende vil blive opdateret) uden at der går rygtebørs i diskussionen.

Steensen
Arsenal Danmark medlem

Post by Steensen » 10. Jun. 2015 14:44

Diaby & Ryo er frigivet og er derfor ikke i klubben mere efter 30/6.

http://www.premierleague.com/en-gb/news ... lists.html

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 10. Jun. 2015 15:25

Fint nok. Yderst begrænset hvad d'herrer har bidraget med på det seneste..Forhåbentlig "more to follow" af dem vi ikke bruger.
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Dennis--G
Arsenal Danmark medlem

Post by Dennis--G » 10. Jun. 2015 17:44

Steensen wrote:Diaby & Ryo er frigivet og er derfor ikke i klubben mere efter 30/6.

http://www.premierleague.com/en-gb/news ... lists.html
Drømmen om en dag, at have en skadesfri truppen i blot en kamp lever nu da Diaby er frigivet.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 29. Jun. 2015 19:15

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... in-arsenal
Fantastisk! Truppens svagest besatte position bliver nu forstærket med ren verdensklasse. Udover de åbenlyse sportslige kvaliteter har Cech vindermentalitet og stor erfaring i PL som vil styrke truppen betragteligt.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 1. Jul. 2015 22:20

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... ng-arsenal
Den officielle udmelding på at Diaby og fire akademispillere forlader klubben.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 5. Jul. 2015 19:57

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... alatasaray
Som ventet er Podolski blevet solgt. Han har kun haft en lille rolle i truppen, så der er ikke behov for en direkte erstatning.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 8. Jul. 2015 20:27

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... d-new-deal
Så er det offentliggjort at Arteta bliver endnu en sæson.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 14. Jul. 2015 18:22

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... am-on-loan
Carl Jenkinson forlænger kontrakten (angiveligt til 2020) og udlejes til West Ham igen i denne sæson. Det ligner en langsigtet plan fra Wenger, så det fremtidige par på højre back kan blive Bellerin og Jenkinson.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 18. Jul. 2015 11:09

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... ax-on-loan
Truppen til sæsonen begynder at tage form. Sanogo udlejes til Ajax og der får han forhåbentlig en bedre periode end i Crystal Palace. Jeg tror dog ikke at det er sandsynligt at han får gennembrud hos Arsenal i næste sæson, så jeg havde håbet at han blev solgt i stedet for.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 29. Jul. 2015 21:50

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... ma-on-loan
Med Szczesnys udlån til Roma er keeper-trioen til sæsonen på plads. Rygterne vil vide at lejekontrakten indeholder en frikøbsklausul, så jeg er ikke sikker på at polakken vender tilbage til nordlondon efter sæsonen.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 1. Aug. 2015 10:01

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... ty-on-loan
Hayden var ikke rigtig tæt på spilletid, så det er meget fornuftigt at leje ham ud i den kommende sæson.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 4. Aug. 2015 18:12

http://www.arsenal.com/news/news-archiv ... ty-on-loan
Efter en lovende preseason lejes Akpom ud til Hull i hele sæsonen.

Arsenal har desuden valgt at flytte Bielik og Zelalem ned fra førsteholdstruppen på Arsenal.com, så jeg fjerner dem også fra min liste.

Post Reply