Kildernes troværdighed

Debat om transferrygter til og fra Arsenal, samt jeres evt. egne transfer forslag.

Transfers andre klubber i mellem henvises til Generelt om fodbold

Moderator: admin

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Kildernes troværdighed

Post by araAFC » 20. May. 2016 17:45

Rygter, twitter-snak og journalisters gætterier underholder altid. Men hvad kan man stole på? Et medieoverblik over samtlige aktører på rygtefronten kan derfor være anvendeligt. Med udgangspunkt i Blastinos indlæg fra Rygtebørsen kommer første udkast.

Baseret på følgende Manchester United-liste, https://www.reddit.com/r/reddevils/wiki ... lity-guide

Tier 0 - den er officiel!
Arsenal.com (- eller en handels modparts officielle hjemmeside)

Tier 1 - Højeste troværdighed
BBC (særligt David Ornstein og Simon Stone), Sid Lowe (Guardian/Spain), Sport1 (Germany), Henry Winter (The Times Chief of Football)

Tier 2 - God troværdighed
SkySports, L'Equipe (France), Mohamed Boufashi (France), Der Western (Germany/Schalke/Gladbach/Dortmund), RMCSport (France), Kicker (Germany), Pierre Menes (Canal+/France), De Telegraaf (Netherlands), COPE (Spain), Raphael Honigstein (Germany Freelancer/Guardian German News), Danmarks Radio, @GeoffArsenal, Matt Spiro (France freelancer/beINSPORTS), El Pais, El Mundo, Get French Football News (se bonus-forklaring), Di Marzio (Sky Italia/Independant Journalist), Stuart James (Guardian/Observer), De Telegraph (vedr. Ajax-spillere), Eindhovens Dagblad (vedr. PSV-spillere), Tubantia (vedr. FC Twente-spillere), Arseblog (tjek dog kilden til deres nyheder), Liverpool Echo (vedr. Liverpool), Leicester Mercury (vedr. Leicester), Manchester Evening News (vedr. Manchester-nyheder), Fabrizio Romano (Sky-journalist, Italien, Di Marzios højre hånd), Daily Record & Sunday Mail (skotsk medie, der ligger højt i tabel, se nederst), The Scotsman, @AFCAMDEN (Twitter, også kendt som Dean), Jim White (Everton-nyheder), Andy Burton (Sky Sports), O Jogo (Portugal),

Tier 3 - Gennemsnitlig troværdighed
John Cross (Mirror), James Olley (Chief of Football, Evening Standard), Jeremy Wilson (Telegraph), James Ducker (the Times), Jamie Jackson (Guardian), Ian Ladyman(Daily Mail), Ste Bates (Mirror), Telegraph, Guardian, Times, The Independent, Mark Ogden (Independent), Daniel Taylor (Guardian/Observer), Caderna SER (Spain), Le Parisien (France/Paris), Craig Norwood (Club Photographer), Stuart Mathieson (MEN), Ian Herbert (Independent), Jason Burt (Telegraph), Ekstrabladet, BT, TV2 (Danmark), bold.dk, Luna Christofi (TV3 Sport), Guilleme Ballague (Sky Sports/Freelance), El Periodico (Barcelona-avis), La Gazzetta dello Sport (Milano/Italien), La Repubblica (Rom-baseret avis), Corriere della Sera (Milano-baseret savis), La Stampa (Torina-baseret avis), Mohamed Bouhafsi (journalist, RMCSport), Manu Lonjon (journalist, Foot Mercato), Heiko Ostendorp (Sport Bild), Bild (Germany/Bavaria), Herald, Voetbal International (Holland), Matt Law (Telegraph), Nicolò Schira (La Gazzetta/Italien-nyheder), Jan Åge Fjørtoft (Tyskland/Norge), Mario Torrejón (journalist, skulle være god til Spanien-nyheder), Goal.com, Guillem Balague (freelance-journalist, Sky, AS), Kaveh Solhekol (Sky Sports), Richard Keys (beIN Sports)

Tier 4 - Relativt lav troværdighed
Kike Marin (@Kike_Marin_, El Confidential), Sport Witness (aggregator), Newsnow (aggregator), @CheGiaevara (aggregator), Miguel Delaney (Freelance/ESPN/Independant), Mundo Deportivo (Spain/Barcelona), Marca (Spain/Real Madrid), AS (Spain/Real Madrid), Ruhr Nachricthen (Germany/Ruhr-klubberne), GFN (France/aggregator), Duncan Castles (Freelancer for several low-rep sources), Here is the City (Aggregator), Bleacher Report (reklamefælde), TV3 Sport (Danmark), Tuttosport, Ben Fairthorne (desperat tidl. journalist), Evening Standard (se også James Olley), Ian Abrahams (også kaldet Moose, TalkSport/UK Radio freelancer), Dean Jones (Bleacher Report), Arsènic ‏@Lexus7Sanchez, EuroSport (varierer sandsynligvis efter land), TalkSport (UK & Ireland), @AFCArsenalHorse (Twitter, måske fraud, for 'lette/billige' kald uden navne ofte), Squawka (statistik-side - nu også med rygter/nyheder), Andy Mitten (ESPN/United we Stand)

Tier 5 - Lortekilderne - også kendt som Michael Qureshi-kilderne
Tancredi Palmieri (Freelance, italiensk tosse), Emanuele Giulianelli, DialSquare/DasAngreifer (samme twitter-person og selvproklameret IKT-klovn), Metro, Daily Express, The Sun, Daily Star, Daily Mirror, Daily Mail, Daily Star, CaughtOffside, Indkast.dk, Piers Morgan (fuldtidsklaphat), Footy Latest, Footy Bunker, Peter O'Rouke (Freelance), SportBible, Don Balon (Spain), Diario Gol (Spain)

Tier Hors Catégorie
IndyKayla, alle twitter-profiler med "agent" i navnet

Bonus Tier - Ovennævnte kilder, der kan være meget troværdige på specifikke områder
Marca: Generelt udmærket ift. Real Madrid-rygter
Bild: Ofte udmærket vedr. Bundesliga og i særdeleshed Bayern München.
Ekstrabladet og BT: Ofte gode hvis det omhandler danske spillere, eller handler med spillere fra den danske liga.
John Cross: Generelt en del sludder, men vedr. Arsenal er han ret godt informeret. Bl.a. forfatter til bogen omkring Arsene Wenger.
James Olley: Fint informeret vedr. Arsenal. Evening Standard er desuden et London-baseret medie.
Jeremy Wilson: Generelt manden fra Telegraph, der ved noget om Arsenal. Telegraph er desuden et af de mere seriøse medier.
Matt Spiro: Især fransk fodbold
Raphael Honigstein: Især tysk fodbold
Luna Christofi: Mange kilder i spansk fodbold
Telegraph: Primært Wilson hvis det skal være troværdigt. Jason Burt er et alternativ.
Mundo Deportivo: Barcelona-avisen, der godt kan have indsigt, når det kommer til Barca-nyheder. El Periodico er en anden Barcelona-avis.
El Pais og El Mundo: Skulle være to af de bedste spanske medier. Derfor placeret over de øvrige spanske.
Tuttosport: Generelt skulle der være for meget sladder, men avisen er fra Torino, så Juventus-snak kan måske have noget tyngde.
La Gazzetta dello Sport: Den mest kendte italienske sportsavis. Baseret i Milano, og derfor er snak om Milano nok mere troværdigt.
Get French Football News: Et nyhedsmedie, der opsamler fransksprogede nyheder til engelsk, hvorefter de forsøger kun at bringe de mere troværdige historier, og ofte med en troværdighedsvurdering. Derfor den høje placering.
Emanuele Giulianelli: Nogle påstår han er troværdig, men har gentagende gange meldt diverse lortehistorier. Han ridder med på bølger, og håber så at ramme rigtigt med sine gætterier.
Heiko Ostendorp: Skulle primært være Dortmund-nyheder, og disse skulle være ok.
Arsènic ‏@Lexus7Sanchez: Brugeren videregiver primært oplysninger, så de kan sagtens være valide. Den oprindelige kilde er oftest nævnt, hvorefter troværdigheden kan vurderes.
Guillem Balague: Han laver også seriøst arbejde, men med transfer råber han gerne lidt for højt, lidt for sensationelt og lidt for skiftende meldinger, formentlig for at for følgere og clicks.

Nationale medier
Nationale medier kan generelt være pålidelige vedr. spillere fra samme nation. Vi ser det med både BT og EB i Danmark, der faktisk ofte er først til at præsentere nyheder vedr. danske spillere. Jeg antager, at det samme er gældende i andre lande. Så rygter med spillere fra mindre nationer, hvor de nationale medier skriver om det kan have noget tyngde. Kvaliteten varierer naturligvis meget. Og det er desværre umuligt at få alle nationale medier med fra Sverige, Norge, Østeuropa, Afrika osv.
Ligeledes kan lokalaviser derfor også have mere præcis viden end større nationale og internationale medier

Bonuslink - Rumour Accuracy
Accuracy, antal rygter pr. dag, og brugerbedømmelse. Naturligvis er alle ikke med på sådan en liste, men den er nogenlunde fyldestgørende. Vær dog opmærksom på at flere af de større medier har fået "rygtebørser", hvor de reporterer rygter, og dette kan være med til at trække troværdige medier ned, da de også bringer sladderhistorier, men i et format, der tydeligt understreger, at det er sladder.
http://www.footballtransferleague.co.uk ... newspapers
Last edited by araAFC on 16. Jul. 2017 22:55, edited 70 times in total.

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Re: Kildernes pålidelighed

Post by Blastino » 20. May. 2016 17:48

Stærkt araAFC!
Image

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Re: Kildernes troværdighed

Post by ajakob » 20. May. 2016 18:01

Jeg ville lægge Matt Spiro (France freelancer/beINSPORTS) i Tier 2 og under Bonus Tier som udemærket kilde til fransk fodbold. Det samme, Bonus Tier, kan du gøre med Raphael Honigstein omkring tysk fodbold.
"The problem arises when people use statistics like a drunk uses a lamp post: for support instead of illumination."

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 20. May. 2016 18:04

ajakob wrote:Jeg ville lægge Matt Spiro (France freelancer/beINSPORTS) i Tier 2 og under Bonus Tier som udemærket kilde til fransk fodbold. Det samme, Bonus Tier, kan du gøre med Raphael Honigstein omkring tysk fodbold.
Hermed gjort.

levinas
Arsenal Danmark medlem

Post by levinas » 20. May. 2016 18:08

Dejlig tråd op til Silly season!
Image

Esben
Normal Bruger

Post by Esben » 20. May. 2016 18:13

Fed tråd. Det var lækkert da listen dukkede op i rygtebørsen, jeg har længe godt kunne tænke mig sådan en liste.
The Independent er rykket op, da det i min optik er en af de mest seriøse aviser i England
Enig. Jeg var virkelig overrasket over, at den lå helt nede i tier 4.

I øvrigt fedt at Indkast.dk er røget på lortekilderne. Har ikke brugt den hjemmeside i årevis og havde nærmest glemt alt om den. Tror lige jeg smutter forbi for at læse et par af deres "artikler" (som jo oftest består af 3-6 linjer) :lol:

Edit:

http://indkast.dk/143920/Top-5-PL-s-suc ... driblinger

Første artikel jeg klikkede ind på. Det er fandme grundig journalistik! En rubrik, underrubrik, og en dejlig omgang copy-paste :lol:
Last edited by Esben on 20. May. 2016 18:20, edited 2 times in total.

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 20. May. 2016 18:19

L'Equipe - Skal de rykke en tak længere ned eller blive i deres nuværende tier? Synes ofte de rygter diverse franskmænd til os....
Image

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 20. May. 2016 18:19

Esben wrote: I øvrigt fedt at Indkast.dk er røget på lortekilderne. Har ikke brugt den hjemmeside i årevis og havde nærmest glemt alt om den. Tror lige jeg smutter forbi for at læse et par af deres "artikler" (som jo oftest består af 3-6 linjer) :lol:
Haha. Jeg kom tilfældigvis i tanke om den, og fik lyst til at smide den ind, da det ganske enkelt er et håbløst foretagende.

Olitast
Site Moderator Arsenal_Danmark_medlem

Post by Olitast » 20. May. 2016 18:20

Det her er sådan en af de tråde, som jeg ikke vidste, jeg havde brug for, før du lavede den. Jeg har min egen sortering/rangering oppe i hovedet, men det er fedt at få nogle af dem, jeg ikke kender kategoriseret.

Kanon arbejde.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 20. May. 2016 18:21

Blastino wrote:L'Equipe - Skal de rykke en tak længere ned eller blive i deres nuværende tier? Synes ofte de rygter diverse franskmænd til os....
Jeg har rykket L'Equipe én takt ned ift. den oprindelige allerede, men jeg tror sagtens man kunne forsvare at rykke den længere ned til tier 3. Evt. med en bonuskommentar, at de kan vide lidt mere end gennemsnittet om fransk fodbold. For det er helt sikkert her, den kan have sine forcer - men også sine begrænsinger, da den lever af at sælge aviser til den franske befolkning, og de vil nok gerne læse lidt rygter med deres lokale helte.

Det overvejer jeg lige, om skal ske.

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 20. May. 2016 18:25

araAFC wrote:
Blastino wrote:L'Equipe - Skal de rykke en tak længere ned eller blive i deres nuværende tier? Synes ofte de rygter diverse franskmænd til os....
Jeg har rykket L'Equipe én takt ned ift. den oprindelige allerede, men jeg tror sagtens man kunne forsvare at rykke den længere ned til tier 3. Evt. med en bonuskommentar, at de kan vide lidt mere end gennemsnittet om fransk fodbold. For det er helt sikkert her, den kan have sine forcer - men også sine begrænsinger, da den lever af at sælge aviser til den franske befolkning, og de vil nok gerne læse lidt rygter med deres lokale helte.

Det overvejer jeg lige, om skal ske.
Så er det måske lidt overkill at rykke dem en takt ned igen. Det må det kommende transfervindue vise :D
Image

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 20. May. 2016 18:27

Hvad med de spanske medier? De er umiddelbart bedømt en anelse hårdt, virker det til?

AS,Marca og Mundo Deportivo. Alle Tier 4. Skal de blive, rykkes op, eller skal de blot have en kommentar som bonus?

Esben
Normal Bruger

Post by Esben » 20. May. 2016 18:34

Et par yderligere kommentarer:
- Goal.com ser jeg som en sikker tier 5. Hvad siger i til det?
- Skal TV3 (Sport) ikke være med, nu når eksempelvis DR og TV2 er med?
- Er Marca ikke forholdsvis gennemsnitlig?

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 20. May. 2016 18:46

Esben wrote:Et par yderligere kommentarer:
- Goal.com ser jeg som en sikker tier 5. Hvad siger i til det?
- Skal TV3 (Sport) ikke være med, nu når eksempelvis DR og TV2 er med?
- Er Marca ikke forholdsvis gennemsnitlig?
Goal.com - 100% det er skrald.

TV3Sport - Ved ikke med dansk fodbold, men ellers formidler de bare alverdens rygter videre.

Marca - Det er en total Real Madrid avis. De ved en masse om, hvad der foregår i klubben osv. Ved ikke helt med transfers, men tror - ligesom Bild - de har godt styr på Real.
Image

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 20. May. 2016 23:50

Vil gerne tilføje, at alt fra Telegraph, der ikke er underskrevet Wilson, er direkte skrald. Forfærdelig deroute, deres medie har taget over de senere år, når det kommer til transfers.
Tv3sport/onside kan vel godt tilføjes, men det skulle alene være for at kaste dem ned i bunden.

Dejligt, at du helt har fjernet Indy. Kunne være rart, om rygter fra hans hånd blev "Fama non grata" herinde. Kunne passende gøres med en hel række. Alternativt kunne man oprette forskellige tråde til de forskellige tiers. På den måde kan folk, der craver den slags stadig diskutere det, uden det skal fylde i de mere seriøse tråde.
"Arsene Wenger, we want you to stay" - Everton- og Southamptonfans.

Post Reply