Crystal Palace 2-2 Arsenal (PL) MoM/Post debat

Diskussion om Arsenals kampe. Herunder optakter, debat før kampen, M.O.M afsteminger og Post-match debat. Debat mens kampene foregår sker i 'Live Kampe'.

Moderator: admin

Post Reply
Niels Lønberg
Arsenal Danmark medlem

Crystal Palace 2-2 Arsenal (PL) MoM/Post debat

Post by Niels Lønberg » 29. Oct. 2018 7:26

Så sluttede vores sejrsstime, men det det mindste er vi stadig ubesjrede de sidste 12 kampe.

Det er altid skuffende, når man mister en føring, men jeg synes ikke man kan tillade sig, at være skuffet over ét point i gårsdagens kamp, som kampen udspillede sig. Vi spillede anden halvleg med en bagkæde bestående af Lichsteiner - Mustafi - Holding - Xhaka, så at vi ville lukke endnu et mål ind, kom næppe som nogen overraskelse for de fleste.

Som sædvanligt, så kommer vi slet ikke i gang i første halvleg. Og generelt set i hele kampen, så er der ikke noget der fungerer for vores fire offensive spillere. Det er lidt op og ned i forhold til vores offensive fodbold. I anden halvleg mod Leicester kunne man tænke, at "nu har Emery fundet formlen". Men ud fra gårsdagens kamp kommer man hurtigt i tvivl igen.

Vores offensive backs har stor betydning for vores offensive spil, så det er bestemt ikke nogen fordel, at spille emd Xhaka og Lichsteiner. Det er også tydeligt, at Iwobi er klart bedre på venstrekanten end i højre side. Jeg havde klart forventet, at det var ham der blev pillet ud i stedet for Özil i går. Normalt har Emerys udskiftninger givet gevinst, men jeg synes ikke var tilfældet i går.

Det mest positive ved kampen i går var Torreiras indsats. Han er klart min MoM. Derudover synes jeg at Bellerin spillede en fin kamp indtil han måtte udgå pausen (forhåbentlig bliver han klar til Liverpool på lørdag). Men derudover er der ikke mange spilleres indsats, som kan fremhæves - i hvert fald ikke for noget positivt.

Inden sæsonen startede, skrev jeg, at jeg ville give alle spillere en ny chance under Emery- og det har jeg gjort. Men Mustafi er der bare ingen vej tilbage for. Den mand kan ikke finde ud af det mest basale forsvarsspil. Han kaster sig ned i tacklingerne når han skal blive på benene, og når man så endelig vil have ham til at tage en modspiller ud - så kan han ikke finde ud af det. Dermed ikke sagt, at det andet mål var hans skyld alene, men hvor skulle vi dog bare have taget det gule kort på Zaha ved midterlinjen.

Nico_gooner
Normal Bruger

Re: Crystal Palace 2-2 Arsenal (PL) MoM/Post debat

Post by Nico_gooner » 29. Oct. 2018 9:01

11 sejre i træk blev ikke til 12, men stadig 12 kampe uden nederlag. Tydeligt at vi er hæmmet uden en naturlig venstreback, vores spil er meget bundet op på offensive backs. Det er helt sikkert en af de pladser der skal gøres noget ved i de næste 2 vinduer, Nacho er god men aldrende og Kolasinac er for meget skadet. AMN er på vej tilbage fra skade, og kunne godt forestille mig at han vil blive foretrukket på venstreback fremfor Xhaka. Laca ser ud til at være lidt ramt på selvtilliden, det har ikke kørt for ham de seneste kampe. Måske Welbeck skulle belønnes for sin gode form og få chancen fra start. Vi manglede Xhaka på midten, Guendouzi ser lovende ud men man kunne godt se i går at han ikke er helt vand til at møde et hold som Palace ude. De kom med fysisk og fart som han nok ikke har mødt mange gange i Ligue 2.

Hvis Shokdran Mustafi stadig er Arsenal spiller næste sommer så er jeg rystet. Kunne egentlig godt lide ham i starten, men det viste sig at han bare red på en bølge. Forstår ikke at man som forsvarspiller kan kaste sig hovedløst ind i tacklinger i det lille felt. Han mangler basal forståelse for forsvarspillet, det er nogle håbløse fejl han bliver ved med at lave.

levinas
Arsenal Danmark medlem

Post by levinas » 29. Oct. 2018 13:04

Først og fremmest er det skuffende at smide en føring, og specielt den måde vi gør det på. Xhaka både helt og skurk. Og guds hånd var vi også heldige med, så tror alt i alt vi skal være heldige med at få et point med fra Selhurst park. Emery laver en Wenger og smider Xhaka på venstre back. Jeg forstår det simpelthen ikke, det er mærkeligt. Specielt med den stil vi praktiserer. Xhaka er alt andet end boldsikker, når der er pres på, og manden er langsom, derudover er hans frispark direkte klodsede. Alt dette kunne man have sagt inden kampen idag. Bliver lidt irriteret når det så bliver udslagsgivende. Mustafi bliver ikke bedre. Savner virkelig Kos'. Men gad vide hvilken form han kommer tilbage i? Zaha, han er for god til Palace. Han udviser vilje og prøver hele tiden at udfordre sin direkte mand. Özil, Laca, og Auba spiller middelmådigt. Iwobi lykkedes med absolut intet. Så kan man ikke forvente at vinde. Træerne vokser ikke ind i himlen.
Image

theo-walcott
Normal Bruger

Post by theo-walcott » 29. Oct. 2018 21:39

Forfærdelig kamp.. Den stime skulle ende på et tidspunkt for det er ikke fordi vi har spillet decideret fremragende. Mange af vores kampe har vi simpelthen alle marginaler med os. Det havde vi i og for sig også mod Palace, men der var niveauet bare ikke tilstede. Lad os nu se hvad vi kan når vi møder Liverpool i den kommende weekend. Vores defensiv er simpelthen ikke god nok til at slå dem, så det kræver en 5 stjernet præstation fra Laca, Øzil og Auba...

theo-walcott
Normal Bruger

Post by theo-walcott » 30. Oct. 2018 8:43

Som flere påpeger er det essentielt af få Bellerin og Nacho tilbage. Deres offensive løb åbner virkelig op for vores muligheder fremadrettet. Kan Lichtsteiner ikke bruges som CB i stedet Mustafi eller hvad tænker folk om det?

GudEbening
Normal Bruger

Post by GudEbening » 30. Oct. 2018 15:27

Der er i de sidste mange kampe blevet talt om, hvilken dejligt sprudlende offensiv holdet har haft. Men der er for mit vedkomme på samme tid også været en lurende følelse af, at det hele hviler på et skrøbeligt fundament. Det er bare ikke helt blevet italesat, for man vil som arsenalmand gerne have ja-hatten på efter sidste års rædselssæson.
Jeg synes ikke Xhaka eller Liechtsteiner kan klandres. For kampens resultat er, som jeg ser det, blot den endelige kulmination af de strukturelle defensive symptomer, vi har set i alle de kampe, vi har vundet - også de kampe hvor Monreal og Bellerin har spillet. Selvom vi har scoret nogle hjernedøde mål, har vi i mange kampe været hamrende heldige i begge ender (f.eks. Holdings hånd (x2?), Liecester og CP på træværket, Mustafis klare straffespark mod CP som ikke blev dømt, Lacazettes hånd der gav mål, Leno & Cechs stjernereflekser, modstandernes kæmpeafbrændinger, Watfords selvmål, Auba i klar offside mod Everton osv.).

Jeg synes umiddelbart vi igen var lidt heldige med at få et point mod CP, og jeg savner, at vi kan vinde en kamp 2-0 på overbevisende vis, hvor der på intet tidspunkt går panik i spillerne, og at vi kan kontrollere kampen i 90 minutter. Det er i min optik, det aller vigtigste vi skal øve os på mod de dårligste hold - ikke at gå i panik for at holde nullet, men simpelthen at tro på, at vi self holder modstanderne fra store chancer. Vi skal ikke bare være overbevisende i spil, men i særdeleshed også i attitude og mentalitet.

Fantastic-Fab
Arsenal Danmark medlem

Post by Fantastic-Fab » 30. Oct. 2018 16:06

GudEbening wrote:
30. Oct. 2018 15:27
Der er i de sidste mange kampe blevet talt om, hvilken dejligt sprudlende offensiv holdet har haft. Men der er for mit vedkomme på samme tid også været en lurende følelse af, at det hele hviler på et skrøbeligt fundament. Det er bare ikke helt blevet italesat, for man vil som arsenalmand gerne have ja-hatten på efter sidste års rædselssæson.
Jeg synes ikke Xhaka eller Liechtsteiner kan klandres. For kampens resultat er, som jeg ser det, blot den endelige kulmination af de strukturelle defensive symptomer, vi har set i alle de kampe, vi har vundet - også de kampe hvor Monreal og Bellerin har spillet. Selvom vi har scoret nogle hjernedøde mål, har vi i mange kampe været hamrende heldige i begge ender (f.eks. Holdings hånd (x2?), Liecester og CP på træværket, Mustafis klare straffespark mod CP som ikke blev dømt, Lacazettes hånd der gav mål, Leno & Cechs stjernereflekser, modstandernes kæmpeafbrændinger, Watfords selvmål, Auba i klar offside mod Everton osv.).

Jeg synes umiddelbart vi igen var lidt heldige med at få et point mod CP, og jeg savner, at vi kan vinde en kamp 2-0 på overbevisende vis, hvor der på intet tidspunkt går panik i spillerne, og at vi kan kontrollere kampen i 90 minutter. Det er i min optik, det aller vigtigste vi skal øve os på mod de dårligste hold - ikke at gå i panik for at holde nullet, men simpelthen at tro på, at vi self holder modstanderne fra store chancer. Vi skal ikke bare være overbevisende i spil, men i særdeleshed også i attitude og mentalitet.
Jeg er lidt uenig her, selvom jeg også i den gode periode har været undrende over vores 1. halvleg. Men jeg har hørt en del podcasts, og særligt en bemærkning faldt jeg over. Hold angriber os tidligt i kampene, kommer frisk ud, men bruger også en masse ressourcer på det enormt tunge pres som de ligger. Så selvom vi i enkelte kampe er gået halvheldigt ind med X ved pausen, så har modstanderne i den halvleg også brugt vanvittig mange kræfter. Noget som vi profiterer af i 2. halvleg. Bedst eksemplificeret med, at når vi spiller kort løber vi en stor risiko (også for stor nogle gange), men det gør også modstanderens spillere skal dække en hel bane groft sagt. Synes der er tydelig forskel i modstanderens pres (særligt udtalt på hjemmebane) på 1. og 2. halvleg.
Du remser en del kendelser/situationer op. Jeg har tilsvarende modsat ;
- Hjemme City bliver der begået kæmpe straffe på Mustafi.
- Ude Chelsea skaber vi 5 (!!) clear cut chancer. Uheldige/dårligt ikke at få noget med derfra.
- West Ham hjemme spiller vi ikke godt, men vinder til slut relativt komfortabelt. Synes ikke vi er heldige med at vinde den kamp.
- Cardiff ude rammer vi træværk 2 (3?) gange. Kampen burde aldrig være i fare.
- Newcastle ude er aldrig i fare. De scorer vel på den eneste chance de har 30 sek før tid?
- Everton hjemme er vi heldige med at være foran i pausen, men synes vi træder i karakter i 2. halvleg. Enig vi har en afgørende kendelse på Auba med os.
- Watford hjemme bliver vi snydt for kæmpe straffe på Laca i 1. halvleg. En anden kamp hvis vi kommer tidligt foran.
- Fulham ude behøver ikke komme med her. Overbevisende.
- Leicester hjemme synes jeg ikke X er super ufortjent i pausen. Vi leverer overbevisende efterfølgende, men ja er heldige med at Ndidi ikke stanger den ind til 1-2. Dog eneste gang Leicester er over midten i den halvleg.
- Palace ude er vi fortjent bagud i pausen. Dog er der kæmpe frispark til Holding vi optakten til straffesparket ved 1-0 scoringen. 2-2 scoringen burde heller ikke være givet, selvom der er kontakt. "Flot" simulation af Zaha. Lacas hånd - frispark. Men måske han appelerer for straffespark? Hans trøje er ved at blive pillet af ham.

Jeg medgiver dig, at det ikke er alle kampene man kan kategorisere som overbevisende, men synes ikke der tegner sig et billede af vi har haft marginalerene i overdreven grad med os. Synes den balancerer meget fint, men klart vi skal udvikle os for at skabe endnu større margin, når vi rammer en periode, hvor marginalerene er mod os. For det ved vi af erfaring kommer til at ske i løbet af sæsonen.
"What a finish at the Emirates. Absolutely unbelievable. He doesn't score many headers but i have often wondered why when I see the quality of this one" (...) "The biggest of games the biggest of names" (Andy Gray og Martin Tyler post Henry goal vs United)

FAXE
Normal Bruger

Post by FAXE » 30. Oct. 2018 19:15

Fantastic-Fab wrote:
30. Oct. 2018 16:06
GudEbening wrote:

Jeg er lidt uenig her, selvom jeg også i den gode periode har været undrende over vores 1. halvleg. Men jeg har hørt en del podcasts, og særligt en bemærkning faldt jeg over. Hold angriber os tidligt i kampene, kommer frisk ud, men bruger også en masse ressourcer på det enormt tunge pres som de ligger. Så selvom vi i enkelte kampe er gået halvheldigt ind med X ved pausen, så har modstanderne i den halvleg også brugt vanvittig mange kræfter. Noget som vi profiterer af i 2. halvleg. Bedst eksemplificeret med, at når vi spiller kort løber vi en stor risiko (også for stor nogle gange), men det gør også modstanderens spillere skal dække en hel bane groft sagt. Synes der er tydelig forskel i modstanderens pres (særligt udtalt på hjemmebane) på 1. og 2. halvleg.
- Ude Chelsea skaber vi 5 (!!) clear cut chancer. Uheldige/dårligt ikke at få noget med derfra.
- West Ham hjemme spiller vi ikke godt, men vinder til slut relativt komfortabelt. Synes ikke vi er heldige med at vinde den kamp.
- Newcastle ude er aldrig i fare. De scorer vel på den eneste chance de har 30 sek før tid?
- Everton hjemme er vi heldige med at være foran i pausen, men synes vi træder i karakter i 2. halvleg. Enig vi har en afgørende kendelse på Auba med os.
- Watford hjemme bliver vi snydt for kæmpe straffe på Laca i 1. halvleg. En anden kamp hvis vi kommer tidligt foran.
- Leicester hjemme synes jeg ikke X er super ufortjent i pausen. Vi leverer overbevisende efterfølgende, men ja er heldige med at Ndidi ikke stanger den ind til 1-2. Dog eneste gang Leicester er over midten i den halvleg.
- Palace ude er vi fortjent bagud i pausen. Dog er der kæmpe frispark til Holding vi optakten til straffesparket ved 1-0 scoringen. 2-2 scoringen burde heller ikke være givet, selvom der er kontakt. "Flot" simulation af Zaha. Lacas hånd - frispark. Men måske han appelerer for straffespark? Hans trøje er ved at blive pillet af ham.

Jeg medgiver dig, at det ikke er alle kampene man kan kategorisere som overbevisende, men synes ikke der tegner sig et billede af vi har haft marginalerene i overdreven grad med os. Synes den balancerer meget fint, men klart vi skal udvikle os for at skabe endnu større margin, når vi rammer en periode, hvor marginalerene er mod os. For det ved vi af erfaring kommer til at ske i løbet af sæsonen.
Stærke analyser! Godt at få lidt korrektiv til narrativet om at vi har været heldige. Jeg læste dog for nylig at vi var det eneste hold i toppen af PL der overpræsterede i forhold til den stat der hedder 'expected goals'. Og det var både i forhold til at vi indkasserede færre mål end vi 'burde' og at vi scorede flere mål end vi 'burde' chancernes størrelse og antal taget i betragtning. Noget handler selvfølgelig om at vores angribere og målmænd har været skarpe, men det virker også som om det delvist handler om marginaler.

Ved ikke om det er old news, men her er en ret god diskussion af det: https://theshortfuse.sbnation.com/2018/ ... regression

GudEbening
Normal Bruger

Post by GudEbening » 31. Oct. 2018 11:05

Fantastic-Fab wrote:
30. Oct. 2018 16:06
GudEbening wrote:

Jeg er helt enig med dig i at diskussionen bør nuanceres mere, så hverken vores heldige eller uheldige øjeblikket fremhæves alene, men at de hele tiden bliver set i forhold til hinanden. Det er super du lige fik bragt balance i mit måske lidt for ensidige perspektiv :-)

Men på samme tid mener jeg det lidt understreger en vigtig pointe, nemlig at vores 'uheldige' øjeblikke kommer til at retfærdigøre vores 'heldige' øjeblikke. Altså, at der opstår en form for kosmisk matematisk og symbolsk balance ved at de udligner hinanden, og det derfor tolereres, at modstanderen kommer til store chancer, fordi det gør vi også selv. Med ønsket om igen at blive et etableret tophold i PL mener jeg, at det bliver en farlig illusion, at vi kan klare os med statistisk balance i begge ender. Vi skal simpelthen være bedre end det - vi skal opsøge heldet mere end de andre og reducere modstandernes mulighed for at opsøge deres held. På nær nogle enkelte kampe har dét endnu ikke været tilfældet, og jeg synes der har været lige store chancer i begge ender mod hold, der på papiret er langt dårligere end os. Jeg håber derfor, at vi har nok taktisk fleksibilitet til at tilpasse os de gode holds spillestil og styrke, for der kan vi ikke udelukkende betro os til at marginalerne falder til vores fordel.

Men jeg indrømmer, at jeg måske lidt for sortseende i en tid, hvor vi bygger op, lærer og suger erfaring, for hold da op hvor spiller vi bare lækker bold. Og du har ret i, at taktikken nok er mere kompleks end man lige kan se. God pointe med, at modstanderne er trætte i 2. halveg, det havde jeg ikke tænkt på, men vil helt sikkert lægge mærke til det i de kommende kampe :-) Lad os krydse fingre for, at vi for alvor viser vores kapacitet mod Liverpool!

Post Reply